Uluslararası seo nasıl yapılır?
Uluslararası SEO, doğru biçimde yapıldığında minik işletmelerin dahi büyük kazanımlar elde etmiş olduğu fazlaca önemli bir yatırıma dönüşmüş durumda. Güzel haber şu ki, Google’da kısa bir araştırma yaparak mevzu ile alakalı yazılmış yüzlerce kaynağa erişebilirsiniz.
Kötü haber şu ki, bu kaynakların büyük bir kısmı güncelliğini kaybetmiş durumda ve sizi rahatça hatalı uygulamalar meydana getirmeye yönlendirebilirler. Uluslararası SEO ile ilgili en geçerli uygulamaları konuya alaka duyanlarla paylaşalım istedik.
Web sitenizin muayyen bir coğrafi bölge veya yabancı bir dil açısından potansiyelini anlamak için uygulayabileceğiniz çeşitli testler olduğunu söyleyebiliriz. Mevcut sitenizin aynısını farklı bir dile çevirerek yayınlamak ve sonrasında herhangi bir iyileştirme yapmaksızın öylece kendi haline bırakmak başarı getirmeyecektir. Hedeflerinizi net halde belirlemeli ve muhtelif analizler yapmalısınız. Bu açıdan aşağıda sizler için oluşturduğumuz Uluslararası SEO test listesini gözden geçirebilirsiniz.
Uluslararası SEO ile Diğer Uygulamaların Farkı Nedir?
Bir SEO projesinin içinde internasyonal hedefleme yoksa standart SEO olarak ele alınabilir. Ancak işin içine Uluslararası SEO giriyorsa, artık bu proje ayrı bir başlık altında değerlendirilmelidir. Farklı dil yâda dillere hizmet etmesi planlanan bir Web sitesinin işlevselliği, Uluslararası SEO için ne kadar müessir planlama yapıldığına nazaran değişebilir. Tahmin edebileceğiniz şeklinde iyi planlama iyi sonuçlar getirecektir.
1- Uluslararası SEO Potansiyeliniz Olup Olmadığını İyice Anlamaya Çalışın
Web sitenizde yer alan yabancı dildeki anahtar kelimelerin yarattığı naturel trafiği, yerel dilinizdeki sayfalarla karşılaştırın. Eğer doğal trafik payı çok düşükse, siteniz Uluslararası SEO potansiyeli taşımıyor olabilir.
Sorgu ve sayfalarınızın görünürlük oranlarını farklı ülkeler bazında karşılaştırmaya çalışın. Örneğin Search Console’daki Search Analytics bölümünde yer alan yabancı dildeki sorguların tıklama oranlarını ölçebilirsiniz. Bunun dışında SEMRush, Ahrefs, SEO Monitor, hreflang Tags Testing Tool veya SearchMetrics gibi araçlar kullanarak da dönüşüm ve görünürlük oranlarını ölçmeniz olası olabilir. SEMrush Hreflang Raporu ve Traffic Analysis Geo Targeting özelliğini kullanarak emsalsiz bir Uluslararası SEO Stratejisi belirleyebilirsiniz.
Lokal aramalar cevabında ortaya çıkan anahtar kelime analizlerini, belirlediğiniz dil ve ülkeler bazında filtreleyin. Bir dilin birden fazla ülkede konuşulması söz mevzusu olabilir, o yüzden dil ve ülke bazında filtreleme yapmak, potansiyeli görmek açısından daha fazla düşünce verebilir. Google Anahtar Kelime Araçları, Yandex Anahtar Kelime İstatistikleri, Baidu İndeksi şeklinde araçların yanı sıra Google Trends ve Ubersuggest benzer biçimde araçları da kullanarak fikir sahibi olabilirsiniz.
Analiz ve karşılaştırmalar yapmayı kontrol edin. Dönüşüm ve trafik analizlerini karşılaştırdığınızda, yapacağınız çalışmaların karşılığını verebileceğini düşünüyor musunuz? Bu iş için değerli miktarda vakit ve bütçe ayırmak zorunda olabileceğinizi unutmayın. Eğer cevabınız evet ise, Uluslararası SEO oluşturmaya hazırsınız diyebiliriz. Eğer cevabınız hayır ise sizin için biraz erken olabilir. Bu durumda şunları kontrol etmeyi deneyin:
Hedeflediğiniz dil ve bölge için ccTLD için başvuru yapabiliyorsanız hemen harekete geçin.
Google Analytics hesabınızda özel alarm kurarak hedeflediğiniz dil ve ülke için yeterli miktarda trafik almaya başladığınızda çalışmalara başlayabilirsiniz.
2- Uluslararası Web Kullanıcılarını Nasıl Hedefleyebilirsiniz?
Uluslararası Web hedefinizi belirleyin. Coğrafi bölge faktörü hizmet ve ürünleriniz açısından hedeflerinizi etkiliyor mu?
Cevabınız evet ise, hedeflediğiniz her ülke tek başına yeterli miktarda trafik ve dönüşüm için potansiyel taşıyorsa, hepsine özel hedefleme yapabilirsiniz.
Cevanınız hayır ise, hedeflediğiniz her dil tek başına yeterli miktarda trafik ve dönüşüm için potansiyel taşıması durumunda dile özel hedefleme yapabilirsiniz.
Şunu unutmamaya çalışın: Hizmet vermeyi düşündüğünüz her ülkeyi hedeflemek, bütçe, teknoloji ve kaynak kısıtlamaları nedeniyle her zaman mümkün olmayabilir, ancak hedef kitlenin bakış açısından ele alındığında ideal bir durumdur.
Uluslararası Kullanıcılarınızın davranışlarını ve karakteristiğini anlamaya çalışın.
Yaşadığınız ülkede yaptığınız standart persona analizleri işinize yaramayabilir ancak bu tür analizleri yapabiliyorsanız nereden başlayacağınızı biliyorsunuz demektir.
Uluslararası Rakiplerinizi ve yer aldıkları Endüstrinin özelliklerini anlamaya çalışın.
Uluslararası arenadaki rakiplerinizin özellikleri ve dahil oldukları endüstriler biraz daha farklı olabilir. Bu özellikleri anlayabilmek için elde edebileceğiniz tüm verileri gözden geçirmenizi tavsiye ederiz. Ek olarak Semrush Traffic Analytics, Alexa ve SimilarWeb gibi kaynaklardan da yararlanabilirsiniz.
3- İçerik ve yapıyı o ülkeye ve dile özel olacak şekilde lokalize etmeyi deneyin.
Sitenizdeki içerikte dil ve ülke ayrımı yaptıysanız artık içeriklerin tamamında o dile ve o ülkeye özel düzenlemeler yapmaya başlamanız gerekiyor. Türkçe diliyle başlayıp farklı dillerde hizmet veren sayfaların kaynak koduna göz attığımızda hala Türkçe ifadeleri unutulduğunu gördüğünüzde, kullanıcılarınıza tam anlamıyla bir kullanıcı deneyimi yaşatamadığınızı söylemek mümkün.
Sayfa URL’si, sayfa başlığı, sayfa açıklaması, bağlantı metinleri, başlık etiketleri, görsel alt text metinleri, navigasyon, yazılı içerik, para birimi, adres, telefon numarası, e-posta adresi, gerekiyorsa saat- tarih, hava durumu vb. bölgesel detaylar.
Farklı dil ve bölgelere hitap eden her sitenizin tek tek bulunabilir ve kullanışlı olması gerektiğini vurgulamamıza gerek yok sanıyoruz ki. Farklı dil / ülke versiyonuna sahip siteler arasında geçişleri kullanıcıya bırakmak, otomatik geçiş yapılmasını önlemek en sağlıklı yöntemdir. Kullanıcı dil değişikliği yaptığında, önceki dildeyken bulunduğu sayfanın -eğer varsa- seçtiği dildeki versiyonuna gidebilmesi olumlu bir kullanıcı deneyimi olarak yansır.
Farklı diller için rel=”alternate” hreflang=”x etiketi kullanmayı deneyebilirsiniz.
Konuşulan dilin arama motorlarına da bildirilmesiyle birlikte arama sonuçlarında doğru sayfalarınızın görünmesi sağlanabilir. Sayfanın HTTP header’ına yerleştireceğiniz bu basit kodla arama motorları içeriğin ülkeden bağımsız olarak özelleştirildiğini anlayabilir.
Bölgesel yani Ülke hedeflemesi yapıyorsanız,
Geotargeting özelliklerini kullanmayı deneyebilirsiniz. Özellikle Search Console aracılığıyla hedeflediğiniz ülkeyi seçerek arama motoruna Uluslararası SEO hedefiniz hakkında bilgi verebilirsiniz. Eğer birden fazla ülkeyi hedeflemişseniz, burada bir değişiklik yapmamanızı tavsiye ederiz.
CDN kullanma imkanınız varsa, hedeflediğiniz ülkede bulunan bir CDN sunucusu edinebilirsiniz. Hem o ülkede bağlantınız daha hızlı olacak hem de arama motorları bölgesel hedefinizi daha iyi algılayacaktır. Bu durumda Search Console’daki hedeflenen ülke seçeneğini kullanmanıza gerek kalmaz.
4- Uluslararası SEO Sürecini Nasıl Ölçümleyebilirsiniz?
Web sitenizin dil ve ülke versiyonlarını ayrı ayrı izlemeyi deneyin. Google Analytics ve Google Search Console ile yaptığınız izlemeleri ülke ve dil özelinde ayırmanız mümkün. Her dil ya da ülke seçeneği için farklı bir profil açabilirsiniz. Böylece sitenizin bulunduğunuz ülkedeki versiyonuyla yabancı ülkelerdeki versiyonları arasında performans karşılaştırması yapmanız mümkün hale gelecektir.
Daha da önce sözettiğimiz gibi, SEMRush, Ahrefs, SEO Monitor ya da SearchMetrics ve benzeri araçları kullanarak farklı versiyona sahip sitelerinizin görünürlüğünü takip edebilirsiniz. Özellikle hedeflediğiniz arama kelimeleri ve versiyon bağımsız olan giriş sayfalarının performanslarını karşılaştırarak zamanında önlem almanız mümkün olabilir.
Bilinen İstisnalar
Eğer hedeflediğiniz ülkeler arasında Rusya, Çin ve Güney Kore var ise, yalnızca Google arama motorunu dikkate almak yeterli olmayacaktır. Google dünya genelinde en popüler arama motoru olsa da, söz konusu ülkelerdeki pazar payı yüksek değildir. O yüzden bu üç ülkede kullanmanın yararlı olacağı araçları da kullanmanızı öneririz: x (Rusya), Baidu (Çin) ve Naver (Güney Kore).